Vincent van Gogh en de Geertruidskerk?

Wie kent ze niet: de prachtige Herenbanken in de Geertruidskerk. Door dhr. Broer “voormalig President Kerkvoogd van de Hervormde Gemeente Geertruidenberg”, van de ondergang gered en afkomstig uit de Waalse kerk te Dordrecht. Maar wat hebben die nu met Vincent van Gogh te maken? In het kerkblad “Kerk op Dordt” van de Hervormde Gemeente op het eiland van Dordrecht, schreef Hans Berrevoets een artikel over de religieuze zoektocht van Vincent van Gogh. Over het algemeen
wordt er minder aandacht besteed aan de religieuze zoektocht van Van Gogh. In Dordrecht willen ze daar het accent op leggen: die zoektocht behoort namelijk wel degelijk bij de domineeszoon uit Zundert.”

Van Gogh wandelde vaak door de historische binnenstad, langs de havens en de kerken. Hij genoot van de schoonheid van de stad en het werk van schilder Ary Scheff er. Maar: het bleef niet bij het genieten van het uiterlijk van de kerkgebouwen. Hij was ook een trouw bezoeker van de erediensten. „De Grote Kerk, Nieuwe Kerk, Waalse kerk en de Lutherse kerk bezocht hij meerdere keren. In zijn brieven staat dat hij soms drie kerkdiensten per zondag bezocht, waarbij hij luisterde naar predikanten van verschillende ‘richtingen’. Hij noemde meerdere dominees bij naam en de vrijzinnige predikant Keller van Hoorn vroeg hij zelfs of hij voor predikant kon gaan studeren. Dat ging niet, omdat Van Gogh geen gymnasiumopleiding had. Maar: avond aan avond las Vincent in de Bijbel, hij maakte preken en “God en de Bijbel waren van de vroege ochtend
tot de late avond of nacht in zijn gedachten.”

De Waalse kerk
In de Herenbanken van de Waalse kerk zal van Gogh vermoedelijk wel nooit gezeten hebben. Maar zij zijn wel onderdeel van het verhaal van deze grote kunstschilder. De Herenbanken waren nadrukkelijk aanwezig in de smalle Waalse kerk. Van links en rechts staarden ze Vincent aan. Op 26 april 1877 bezocht Vincent in de Waalse kerk de afscheidsdienst van dominee Jan Hendrik Hooyer (1844 – 1892): “de kerk was vol, hij sprak met vuur en gevoel, het gezigt van die deftige eigenaardige Gemeente trof mij, er was veel ernstige stemming”. Hij dankte voor de liefde die hij van velen had ondervonden in moeilijke dagen vooral, toen in het begin, vier jaar geleden hij had te worstelen met de moeilijkheden van het spreken in de Fransche taal, want hij is een Hollander.

Er waren verscheidene van de andere predikanten hier in de kerk.” De Waalse kerk is in 1985 onttrokken uit de eredienst. Het interieur is gesloopt en verkocht. Tegenwoordig is deze kerk een winkel. De Geertruidskerk is trots dat de Herenbanken zijn gered van de sloop en hun tweede leven in onze Geertruidskerk te Geertruidenberg mogen meemaken. Op deze manier is de Geertruidskerk ook onderdeel geworden van het leven van Vincent van Gogh. Neem eens plaats in de Herenbanken, hang uw jas of hoed op een van de kapstokhaken in de banken en GENIET.