Rouwborden

In de kerk bevinden zich negen rouwborden. Dit zijn gedenktekens voor overledenen van vooraanstaande families uit Geertruidenberg. Als gevolg van de opkomst van een voorname middenstand en een zich voornaam voelende ambtenarenstand werd in de 18e eeuw de behoefte aan familiegraven in de kerk sterk uitgebreid. Door ruimtegebrek voor de grafstenen, met name in het koor, waar de notabelen werden begraven, zocht men de oplossing in het aanbrengen van rouwborden aan de muur. Op de borden treft u de wapenschilden aan van de verschillende families met hun geboorte- en sterfdata.