[error-SH-searchBar()]
Kerktoren

In 1315 begon men met de bouw van de toren bij de kerk. Tijdens de oorlog met de Dordtenaren in 1420 werd zij zwaar beschadigd, maar in 1447 alweer herbouwd. Maurits verwoestte deze toren gedeeltelijk bij de inname van de stad in 1593. Pas in 1768 werd de toren definitief hersteld maar niet in de oorspronkelijk hoogte. Er werd als begrenzing een natuurstenen balustrade ontworpen. De hoogte nu is 34 meter. Voor 1436 moeten er in de toren al uurwerken met wijzeraanduidingen geweest zijn. Eind 1700 werd dit uurwerk omgebouwd tot slingeruurwerk. Bij de restauratie van de toren in 1990 dreigde het ongebruikte en incomplete uurwerk verloren te gaan.

Een aantal alerte burgers heeft dat kunnen voorkomen en in 2013 werd het gerestaureerde uurwerk weer opgesteld en overgedragen aan de eigenaresse; de gemeente Geertruidenberg. In 1537 is er sprake van een voorslag (carillon) van acht klokken, waarbij voor het speeluurwerk 207 metalen notenrolletjes worden gemaakt door ene pater Anthonis. Maurits vernielt in 1593 niet alleen de toren maar ook de klokken. In 1768 wordt het klokkenspel uit de toren gehaald. Pas in 1953 wordt er een geheel nieuw klokkenspel opgehangen. Een en ander wordt gerealiseerd met hulp van de Stichting Stedelijke Godshuizen. De oudste nog aanwezige luidklok “Maria” is in 1447 door Jan de Clockgieter uit Venlo gegoten. De 800 kg wegende klok ontkwam in 1943 aan de Duitse klokkenvordering.

Benieuwd naar de tarieven en
mogelijkheden?

Wil je je plannen een keer met ons doorspreken of de kerk eerst wel eens bezichtigen? Je bent van harte welkom. Maak een afspraak en samen kunnen we met u bekijken wat we voor u kunnen doen.

Neem contact op
of maak een afspraak

Maak afspraak
Heeft u vragen of opmerkingen?
Neem via een van onderstaande mogelijkheden contact met ons op